رسانۀ تخصصی منابع انسانی ایران

همسویی ناگزیر با نسل جدید/راهکار ناگریز مشکلات قدیم

قبلی
بعدی
اچ‌آر مدیا

اچ‌آر مدیا

رسانه تخصصی منابع انسانی ایران
انواع قالب ها و سبک های مصاحبه

فرمت مصاحبه ای که کارفرما از آن استفاده می کند به عوامل مختلفی مانند صنعت و الزامات شغلی بستگی دارد و هر قالب مصاحبه می تواند سبک های مختلفی را برای ارائه سوالات در بر گیرد. شما می توانید با آماده شدن برای انواع این فرمت های مختلف مصاحبه در صورتی که در جستجوی شغل خود با آن مواجه شدید، پتانسیل استخدام خود را افزایش دهید. در این مقاله، فرمت‌های مصاحبه و انواع مختلف قالب‌ها و سبک‌هایی که کارفرمایان معمولاً از آنها استفاده می‌کنند را با نکاتی برای آماده‌سازی بررسی می‌کنیم.

فرمت مصاحبه چیست؟

فرمت مصاحبه به روشی ساختاریافته برای سازماندهی مصاحبه اشاره دارد تا کارفرمایان بتوانند به طور موثر مهارت ها، تجربه و صلاحیت های نامزدها را برای یک شغل ارزیابی کنند. ساختار مصاحبه بر اساس یک قالب خاص به عوامل مختلفی بستگی دارد. صنعت کار، الزامات نقش خاص و سیاست های یک شرکت، همگی می توانند بر انتخاب کارفرما در قالب مصاحبه تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال، کارفرمایان معمولاً با متخصصان فناوری اطلاعات با استفاده از فرمت مصاحبه فنی مصاحبه می کنند و یک مربی ممکن است در یک مصاحبه پانل شرکت کند تا در مورد شرایط آنها با چندین تأثیرگذار کلیدی در طول فرآیند استخدام صحبت کند.

قالب مصاحبه در مقابل سبک مصاحبه

علاوه ر این، تفاوت کلیدی بین قالب های مصاحبه و سبک های مصاحبه وجود دارد. قالب مصاحبه، محیط و افراد درگیر را دیکته می کند، در حالی که سبک مصاحبه، روش پرسیدن سوالات را دیکته می کند. به عنوان مثال، نامزدی که در یک مصاحبه پانل شرکت می‌کند همچنین می‌تواند به سؤالات رفتاری پاسخ دهد که پاسخ‌هایی را به همراه دارد که تجربیات گذشته نامزد کار در نقش‌های مشابه را برجسته می‌کند. در این مثال، مصاحبه پانل یک سبک مصاحبه خاص با سوالات رفتاری ارائه می دهد.

اگر لازم است در مصاحبه ای شرکت کنید که ساختار متفاوتی نسبت به مصاحبه انفرادی استاندارد دارد، برای چندین نوع فرمت مصاحبه آماده باشید. به عنوان مثال، داوطلبانی که برای یک نقش مدیریت تجاری مصاحبه می کنند، می توانند علاوه بر تمرین تکنیک های مصاحبه فردی، برای فرمت های مصاحبه گروهی و پانل آماده شوند.

انواع فرمت های مصاحبه

هنگام آماده شدن برای مصاحبه، تحقیق در مورد قالب‌ها و سبک‌های مختلف مصاحبه می‌تواند به شما کمک کند تا رویکردهای خود را برای پاسخ دادن به سؤالات و برجسته کردن مهارت‌های خود تمرین کنید. اطلاعات زیر می تواند بینش بیشتری در مورد انواع مختلف قالب ها و سبک های مصاحبه ارائه دهد، از جمله:
1. فردی
2. گروه
3. پنل
4. فنی
5. چند دور
6. صفحه نمایش تلفن
7. اطلاعاتی

فردی

فرمت های مصاحبه انفرادی معمولاً فقط شامل مصاحبه کننده و مصاحبه شونده می شود. غالباً، قالب فردی می‌تواند شامل سبک‌های مختلف مصاحبه شامل سؤالات رفتاری یا موقعیتی باشد. با این حال، فرمت های فردی، همیشه بین مصاحبه کننده و نامزد یک به یک است. چند نمونه از سوالات مصاحبه فردی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• سوالات مصاحبه عمومی در مورد پیشینه، تجربه، نقاط قوت و صلاحیت ها
• سوالات مربوط به شغل که به کارفرمایان اجازه می دهد تا تناسب یک نامزد را برای آن نقش بسنجند
• سوالات مصاحبه موقعیتی که داوطلبان را ملزم به حل مشکل و توضیح روند خود می کند

با برجسته کردن مرتبط‌ترین مهارت‌های شغلی خود و تمرکز بر نحوه برخورد با حل مشکلات شرکت، برای یک مصاحبه فردی آماده شوید. به‌علاوه، ارائه نمونه‌های خاص از موفقیت‌تان در نقش‌های گذشته هنگام پاسخ دادن به سؤالات کلی درباره پیشینه‌تان، برای نشان دادن تناسب شما برای شرکت مؤثر است.

گروه

مصاحبه های گروهی شامل مصاحبه چند کاندیدا با یک مصاحبه کننده یا چند مدیر استخدام در یک زمان است. به طور معمول، مصاحبه های گروهی به کارفرمایان اجازه می دهد تا تفاوت ها و تفاوت های ظریف در شخصیت، مهارت ها و صلاحیت های نامزدهای گروه را ارزیابی کنند تا ببینند چگونه با دیگران تعامل می کنند و مهارت های بین فردی و ارتباطی خود را به کار می گیرند. از مصاحبه شوندگان سوالات مختلفی پرسیده می شود که می تواند بین داوطلبان متفاوت باشد. سوالات در یک مصاحبه گروهی می تواند شامل موضوعاتی مانند:
• کار تیمی، همکاری و موفقیت در حل تعارضات و برقراری ارتباط با همکاران
• رویکردهای نامزدها برای به کارگیری مهارت ها، صلاحیت ها و نقاط قوت خود در موقعیت های مشابه
• توسعه حرفه ای، بهبود نقاط ضعف و تعیین اهداف برای موفقیت شغلی
مصاحبه‌های گروهی می‌تواند دلهره‌آور به نظر برسد، اما می‌توانید با تحقیق درباره شرکتی که با آن مصاحبه می‌کنید، برای دریافت ایده‌ای از فرهنگ شرکت و ارزش‌های آن، برای این قالب مصاحبه آماده شوید. سپس می‌توانید دستاوردهای گذشته‌تان و اینکه چگونه می‌توانید دستاوردهای مشابهی در کار داشته باشید و در عین حال توانایی‌های خود را برای همکاری و کار با دیگران به نمایش بگذارید.

پنل

بحث های پانل نوعی فرمت مصاحبه است که از چندین مصاحبه کننده تشکیل شده است که یک نامزد فردی را ارزیابی می کنند. پانل مصاحبه معمولاً متشکل از یک مدیر استخدام، سرپرستان یا مدیران موقعیت و یک یا چند همکار است که با نامزد ملاقات می کنند. در این قالب، مصاحبه‌کننده‌ها به‌سرعت سوالاتی را مطرح می‌کنند و پاسخ‌های نامزد به پانل اجازه می‌دهد ببیند که چگونه با ارزش‌ها، الزامات و فرهنگ شرکت مطابقت دارد. انواع سوالاتی که ممکن است در مصاحبه پانل با آنها روبرو شوید عبارتند از:

• سوالاتی در مورد ارزش های شما، دانش شما از سازمان و اهداف شغلی شما
• موضوعات متمرکز بر کار تیمی، همکاری و مهارت های حل تعارض شما
• پرس و جو در مورد دستاوردهای گذشته شما و نحوه برنامه ریزی شما برای دستیابی به اهداف در نقش
در طول یک مصاحبه پانل، مانند یک مکالمه معمولی با همه افراد درگیر درگیر شوید. ارتباط چشمی را با هر یک از اعضای پانل حفظ کنید و بر اشتیاق خود برای به اشتراک گذاشتن موفقیت ها و شایستگی های خود با افرادی که با آنها ملاقات می کنید تمرکز کنید.

فنی

مصاحبه های فنی نوع منحصر به فردی از فرمت های مصاحبه هستند و معمولا برای IT، مهندسی و سایر نقش های فنی طراحی شده اند. به طور معمول، مصاحبه‌های فنی شامل پاسخ دادن به یک سری سؤالات خاص فناوری (مانند برنامه‌های کاربردی توسعه نرم‌افزار یا تجزیه و تحلیل داده‌ها) و همچنین مسائل ریاضی یا پیچیده فناوری است، دقیقاً مانند یک امتحان. مصاحبه‌گر اغلب این مصاحبه‌ها را به‌صورت انفرادی با مصاحبه‌شونده انجام می‌دهد و می‌تواند شامل سؤالات مصاحبه موقعیتی باشد که برای موقعیت خاص اعمال می‌شود. عناصر کلیدی قالب مصاحبه فنی عبارتند از:
• سؤالات مصاحبه با نقش خاص مانند طراحی محصولات نرم افزاری، اجرای آزمون های اتوماسیون یا زبان های کدنویسی
• مشکلات استدلال ریاضی و عددی مانند محاسبه مقادیر و استفاده از فرمول های جبری
• سوالاتی که داوطلبان را وادار می کند تا استدلال تحلیلی خود را برای کارفرمایان توضیح دهند تا رویکردهای آنها را درک کنند.
با تحقیق در مورد شرکت و ارزیابی اینکه چگونه رویکردهای شما برای حل مشکلات فنی می تواند برای سازمان مفید باشد، برای این نوع مصاحبه آماده شوید. علاوه بر این، از منابع آنلاین برای تمرین حل سوالات مصاحبه استدلال ریاضی و عددی استفاده کنید و به توسعه مهارت های سخت خود مانند برنامه نویسی و زبان های برنامه نویسی ادامه دهید.

چند دور

مصاحبه های چند مرحله ای شامل چندین مصاحبه انفرادی برای ارزیابی عمیق تناسب یک نامزد برای یک شغل است. به طور معمول، یک فرمت مصاحبه چند دور دارای چندین کارمند درگیر در فرآیند استخدام است که تناسب نامزد هر یک را در مصاحبه‌های انفرادی جداگانه ارزیابی می‌کنند. این به مصاحبه‌گران اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های شخصی و حرفه‌ای یک نامزد را از قبیل:
• چگونه آنها با فرهنگ شرکت و محیط کار مطابقت خواهند داشت
• توانایی های آنها برای تعامل و همکاری با ویژگی های شخصیتی متنوع
• مهارت های کار تیمی، ارتباطی و حل تعارض
موفقیت در طول یک مصاحبه چند مرحله ای به معنای به کارگیری مهارت های بین فردی و ارتباطی خود برای انطباق با سبک مکالمه هر مصاحبه کننده و پاسخ به سؤالاتی است که نقاط قوت و قابلیت های شما را برجسته می کند.

صفحه نمایش تلفن

صفحه نمایش تلفن یا مصاحبه تلفنی به کارفرمایان کمک می کند تا بین نامزدهای واجد شرایط و فاقد صلاحیت تشخیص دهند، معمولاً قبل از برگزاری مصاحبه حضوری. به طور معمول، یک مصاحبه کننده سوالات مصاحبه کلی در مورد تجربه کاری و پیشینه حرفه ای کاندیداها می پرسد تا ایده ای از سطح مهارت و دانش آنها در مورد صنعت داشته باشد. چندین موضوع که ممکن است صفحه نمایش تلفن پوشش دهد عبارتند از:
• مهارت های سخت مانند مهارت های فنی، مهارت های برنامه ریزی استراتژیک یا سایر مهارت های مرتبط با صنعت
• سوابق تحصیلی، موضوعات مورد مطالعه، پروژه های شخصی یا علایق در این زمینه
• دانش نامزدها از شرکت، نقش و آنچه در شغل مورد نیاز است
برای فرمت صفحه نمایش تلفن درست مانند یک مصاحبه سنتی آماده شوید. فهرستی از مهارت‌های شغلی مرتبط خود را برای مرجع در طول مکالمه با مصاحبه‌گر نگه دارید و در مکانی آرام و بدون حواس‌پرتی با او صحبت کنید.

اطلاعاتی

مصاحبه های اطلاعاتی، بحث هایی است بین یک متقاضی بالقوه و یک حرفه ای که در شرکتی کار می کند که متقاضی علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن است. در یک مصاحبه اطلاعاتی، متقاضیان بالقوه سازمان‌هایی را در زمینه شغلی خود جستجو می‌کنند و زمانی را برای ملاقات با متخصصی که به سؤالات آنها در مورد زیر پاسخ می‌دهد برنامه‌ریزی می‌کنند:
• کار در صنعت و الزامات رایج
• فرهنگ شرکت و نقش های مختلف در سازمان
• وظایف خاصی که فرد در طول روز کاری خود مسئول آنهاست
با فهرست کردن سؤالات خاصی که در مورد فرهنگ شرکت، محیط کار و مسئولیت هایی که کارکنان در شغل خود به عهده می گیرند، برای این فرمت مصاحبه آماده شوید.

انواع سبک های مصاحبه

هر نوع فرمت مصاحبه شامل سبک های خاصی برای ارائه سوالات است. سه نوع سبک سوال مصاحبه عبارتند از:

پایان باز

سؤالات مصاحبه پایان باز معمولاً دامنه وسیعی دارند به طوری که نامزد در طول اکثر مصاحبه صحبت می کند. سؤالات باز می توانند بر موضوعات گسترده ای تمرکز کنند، مانند اینکه چگونه نقاط قوت یک نامزد می تواند به موفقیت آنها در نقش کمک کند یا اینکه چگونه یک نقطه ضعف را به یک نقطه قوت تبدیل کرده است. نحوه ارتباط مهارت ها و تجربیات شما با شغل را شرح دهید و به شما کمک می کند در هنگام پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه پایان باز عملکرد مؤثری داشته باشید.

موقعیتی

سوالات مصاحبه موقعیتی یک سناریوی واقعی را در اختیار داوطلبان قرار می دهد و از آنها می خواهد که مشکل را حل کنند یا ارزیابی کنند که چگونه به موقعیت برخورد می کنند. مثال‌های خاصی از نحوه برخورد با موقعیت‌های مشابه در نقش‌های گذشته بیاورید، یا می‌توانید توضیح دهید که اگر تجربه‌ای در موقعیت‌های مشابه با موقعیت‌های ارائه شده ندارید، چگونه به سناریو نزدیک می‌شوید.

رفتاری

سوالات مصاحبه رفتاری بر رفتار شما در موقعیت های حرفه ای، شخصی و بین فردی گذشته و نتایج حاصل از اقدامات شما تمرکز دارد. از روش STAR برای پاسخ دادن به سوالات مصاحبه رفتاری استفاده کنید که در آن موقعیت، وظایفی که انجام داده اید، اقداماتی که انجام داده اید و نتایج آن اقدامات را توضیح می دهید. این رویکرد می تواند به شما کمک کند دقیقاً آنچه را که کارفرمایان به دنبال آن هستند برجسته کنید: ارتباطات مؤثر، رهبری، کار گروهی و مهارت های بین فردی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انواع قالب ها و سبک های مصاحبه
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
انواع قالب ها و سبک های مصاحبه
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
انواع قالب ها و سبک های مصاحبه
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
انواع قالب ها و سبک های مصاحبه
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
انواع قالب ها و سبک های مصاحبه
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
انواع قالب ها و سبک های مصاحبه
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
انواع قالب ها و سبک های مصاحبه
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
انواع قالب ها و سبک های مصاحبه
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
انواع قالب ها و سبک های مصاحبه
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
انواع قالب ها و سبک های مصاحبه
در «اچ.آر مدیا» بخوانید

یادداشت

انواع قالب ها و سبک های مصاحبه
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
www.iranhrmedia.com