رسانۀ تخصصی منابع انسانی ایران

همسویی ناگزیر با نسل جدید/راهکار ناگریز مشکلات قدیم

قبلی
بعدی
اچ‌آر مدیا

اچ‌آر مدیا

رسانه تخصصی منابع انسانی ایران
مهارت های متخصص منابع انسانی

متخصصان منابع انسانی برای داشتن عملکرد موفق نیاز به مهارت‌­های متفاوتی دارند. در این مقاله مهارت‌­ها و شایستگی­‌هایی که یک جنرالیست منابع انسانی باید از آنها برخوردار باشد، بررسی و تحلیل شده است. شایان ذکر است که این مهارت‌­ها بدون ترتیب خاصی ذکر شده‌­اند.

  • مربی‌گری: مربی‌گری در زمان برگزاری جلسات فردی یا گروهی برای تسهیم اطلاعات یا آموزش به کارکنان بسیار کمک کننده است. علاوه‌بر اینکه مربی‌­گری در آموزش و توسعه سودمند است، در جامعه‌­پذیری، حل تعارضات، کمک به مدیران خط مقدم در مسائل مربوط به افراد نیز سودمند است.
  • مشاوره: مشاور قابل اعتماد بودن برای گروه‌های مختلف ذینفعان یکی دیگر از مهارت‌های مهم برای متخصصان منابع انسانی است. شما باید بتوانید به کارکنان، مدیران میانی و مدیران ارشد در خصوص موضوعات پرسنلی به صورت اثربخش مشاوره دهید.
  • آگاهی تجاری: منظور آگاهی از شیوه خلق درآمد توسط سازمان است. متخصصان منابع انسانی تنها زمانی که اولویت‌­های کسب‌وکار خود را درک کنند، می­‌توانند با استراتژی و تاکتیک‌­های منابع انسانی متناسب، به درستی از آن حمایت کرده و اطمینان حاصل کنند که منابع انسانی ارزش قابل اثباتی را ایجاد می‌­کند.
  • اولویت‌بندی کردن: برای اطمینان از موفقیت پروژه­‌ها و طرح­‌ها، به چیزی بیش از دانش سازمانی و مهارت‌­های منابع انسانی نیاز دارید. اینکه یک پروژه چقدر مهم یا ارزشمند است، اهمیتی ندارد، چون احتمال زیادی وجود دارد که سهامداران نظرات، اولویت­‌ها و انگیزه‌­های متفاوتی داشته باشند.

مدیریت کردن ایده‌ها و اولویت‌های متضاد که گروه‌های مختلف ذینفع دارند و هدایت این پیچیدگی جهت اجتناب از مشکلات و موانع احتمالی پروژه و انجام موفق پروژه‌های منابع انسانی بسیار ضروری است.

  • تدوین و اجرای استراتژی منابع انسانی: متخصصان منابع انسانی نیاز دارند تا ذهنیت استراتژیک داشته باشند. حتی اگر در سطحی نیستید که تدوین استراتژی منابع انسانی جز مسئولیت‌­های شما باشد، اما باز هم باید بتوانید استراتژی سازمان را درک کنید و آن را به برنامه‌های اجرایی در حوزه منابع انسانی تبدیل کنید. توانایی تفسیر و اجرای استراتژی و هم‌چنین تدوین استراتژی منابع انسانی که به طور مؤثر همسو با استراتژی سازمان باشد، به شما کمک می­‌کند تا بتوانید تاثیر بیشتری در سازمان خود داشته باشید و نقش منابع انسانی را به عنوان یک شریک استراتژیک تقویت کنید.
  • تحلیل‌گر و داده محور بودن: از حدود 5 سال گذشته مهارت کار با داده و تحلیل آنها بسیار حائز اهمیت شده است. مدیر منابع انسانی باید معیارهای کلیدی منابع انسانی مانند جذب، تعلق و نگهداشت، عملکرد و ارزش کارکنان را درک کنند. برخورداری از دانش اکسل نیز یک مزیت کلیدی است. همه واحدها تحت فشار هستند تا از تجزیه و تحلیل داده‌­ها برای تصمیم­‌گیری بهتر استفاده کنند. این تجزیه و تحلیل شامل استفاده از تحلیل‌­های پیش­‌بینی‌­کننده پیچیده یا بکارگیری ساده داده‌­ها برای تصمیم‌­گیری بهتر است.
  • مهارت گزارش‌دهی: به معنای توانایی تدوین، خواندن و تفسیر داده‌ها از سیستم‌های اطلاعاتی منابع انسانی و تهیه گزارش است. مدیران منابع انسانی که مهارت‌­های گزارش­‌دهی خوبی دارند نه تنها می‌­توانند داده­‌ها را درک و تفسیر کنند، بلکه می­‌توانند اطلاعات خشک را با استفاده از داستان‌­سرایی به پیام‌­های قانع‌­کننده تبدیل کنند.
  • تسلط بر فناوری: اگر چه لازم نیست که یک متخصص منابع انسانی، خبره IT هم باشد اما آگاهی از شیوه استفاده از ابزارها و سیستم‌های در دسترس به ایشان کمک می‌کند تا اثربخش‌تر عمل کند. متخصصان منابع انسانی باید با نوع خاصی از فناوری آشنا باشند: سیستم­‌های اطلاعاتی منابع انسانی. بیشتر اطلاعات مربوط به جذب و استخدام، ارزیابی عملکرد، حقوق و دستمزد، پاداش و مزایا در یک یا چند سیستم­‌های اطلاعاتی منابع انسانی ثبت می‌­شود. بنابراین ضروری است که در آموزش مهارت­‌های منابع انسانی، استفاده از سیستم‌­های اطلاعاتی منابع انسانی و نحوه درک و تفسیر داده‌­ها نیز گنجانده شود.
  • دانش منابع انسانی: تحصیلات در حوزه منابع انسانی و روانشناسی کمک می‌کند تا افراد در حوزه منابع انسانی دانش پایه‌ای بهتری داشته باشند. دانش مدیریت منابع انسانی زیر بنای بسیاری از مهارت‌­ها و شایستگی­‌های ذکر شده در این مقاله است. به عنوان نمونه این دانش به درک جذب، انتخاب، رویه­‌های غیبت، گزارش­‌دهی کمک می‌­کند.
  • جذب و استخدام: پیدا کردن مناسب‌ترین و شایسته‌ترین متقاضی برای یک شغل و تعیین اینکه آیا بین متقاضی، فرهنگ سازمان و مدیر تناسب وجود دارد، یکی از مهم‌ترین وظایف منابع انسانی است. یکی از شایستگی‌­های مدیران منابع انسانی اطمینان از منصفانه بودن فرآیندهای جذب و انتخاب است.
  • اداری و کارگزینی: علیرغم استفاده از فناوری، اما وظایف اداری بخش جدانشدنی شغل منابع انسانی هستند. بنابراین متخصص منابع انسانی باید از حضور و غیاب، غیبت، بایگانی، محاسبه حقوق و دستمزد و … اطلاع داشته باشد.
  • آگاهی و حساسیت نسبت به فرهنگ سازمان: به ویژه در سازمان‌های چند ملیتی حائز اهمیت است. برای مثال در هند مرسوم است که افراد هر سال، یک ترفیع دریافت کنند اما در دنیای غرب این اتفاق به طور متوسط هر 3 تا 5 سال یکبار رخ می‌­دهد. بنابراین در فرآیندهای منابع انسانی مانند استخدام، حفظ و نگهداشت کارکنان، ارتقا و… باید موضوعات فرهنگی نیز مدنظر قرار گیرد.
  • توجه به موضوع سلامتی کارکنان در ابعاد مختلف: حمایت از کارکنان در حوزه منابع انسانی چیز جدیدی نیست اما آنچه در حال تغییر است، درک گسترده­‌تر از اهمیت موضوع رفاه برای کارکنان است. با واضح شدن تاثیر رفاه کارکنان به دلیل پیامدهای ناشی از بحران کووید 19، متخصصان منابع انسانی نقش مهمی در تضمین شادی، سلامت و بهره‌­وری کارکنان دارند.
  • تجربه کارکنان: 92 درصد رهبران منابع انسانی معتقدند تجربه کارکنان یکی از اولویت‌های اساسی در سال 2021 بوده است. متخصصان منابع انسانی که تخصص تجربه کارکنان را دارند، می‌­توانند برای طراحی محیط کاری انسان محور و تمرکز بر کارکنان به عنوان مرکز فرآیند، از تفکر طراحی انسان محور استفاده کنند.
  • پیشگامی/پیش فعال بودن: پیشگامی بیشتر از اینکه یک مهارت باشد یک ویژگی شخصیتی است که باید به مرور زمان توسعه یابد. به عنوان یک متخصص منابع انسانی، شما رابط بین کارفرما و کارکنان هستید و این ویژگی می‌­تواند به شما در تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی و جلوگیری از تشدید آنها کمک کند. برای فعال بودن به عنوان یک متخصص منابع انسانی، باید از روندهای جاری و نوظهور نه تنها در حوزه منابع انسانی، بلکه فناوری و فرهنگ کاری نیز مطلع باشید. علاوه‌بر این، آموزش مهارت‌­های منابع انسانی باید بخش مستمری از مسیر پیشرفت شغلی شما باشد.
  • مهارت ارتباطات: بیشترین مهارت ذکر شده در فرصت‌های شغلی منابع انسانی، ارتباطات است. مهارت­‌های ارتباطی ضرورتی برای متخصصان منابع انسانی است چرا که این افراد کسب‌وکار و کارکنان را به یکدیگر پیوند می‌دهد. متخصصان منابع انسانی باید با ذینفعان مختلف که قدرت و اختیار متفاوتی دارند، ارتباط برقرار کنند، بنابراین باید مهارت ارتباطی خوبی داشته باشد. شیوه‌­ای که شما با مدیرعامل سازمان تعامل می­‌کنید باید متفاوت از شیوه ارتباط­تان با کارکنان کم‌تجریه باشد. علاوه‌بر این متخصص منابع انسانی یک داستان سراست. از آنجایی که داده نقش بسیار مهمی را در همه جنبه‌­های کسب‌وکار ایفا می‌­کند، متخصصان منابع انسانی باید بتواند داده‌ها را به داستان‌هایی شفاف و تاثیرگذار متناسب با مخاطبان ذینفع مختلف تبدیل و ترجمه نمایند.
  • شنود مؤثر جهت توجه به مشکلات و مسائل گروه‌های مختلف ذینفع: متخصصان منابع انسانی که در گوش دادن فعال مهارت دارند می‌­توانند بدون تعصب یا قضاوت به صحبت­‌های دیگران گوش دهند و فضای امنی را برای اشتراک‌­گذاری با دیگران ایجاد کنند.
  • کار تیمی: به عنوان یک متخصص منابع انسانی، از شما انتظار می‌­رود که با همکاران خود در واحد منابع انسانی و با مدیران سازمان همکاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 مهارتی که هر متخصص منابع انسانی باید داشته باشد!
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
18 مهارتی که هر متخصص منابع انسانی باید داشته باشد!
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
18 مهارتی که هر متخصص منابع انسانی باید داشته باشد!
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
18 مهارتی که هر متخصص منابع انسانی باید داشته باشد!
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
18 مهارتی که هر متخصص منابع انسانی باید داشته باشد!
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
18 مهارتی که هر متخصص منابع انسانی باید داشته باشد!
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
18 مهارتی که هر متخصص منابع انسانی باید داشته باشد!
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
18 مهارتی که هر متخصص منابع انسانی باید داشته باشد!
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
18 مهارتی که هر متخصص منابع انسانی باید داشته باشد!
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
18 مهارتی که هر متخصص منابع انسانی باید داشته باشد!
در «اچ.آر مدیا» بخوانید

یادداشت

18 مهارتی که هر متخصص منابع انسانی باید داشته باشد!
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
www.iranhrmedia.com