رسانۀ تخصصی منابع انسانی ایران

همسویی ناگزیر با نسل جدید/راهکار ناگریز مشکلات قدیم

قبلی
بعدی
اچ‌آر مدیا

اچ‌آر مدیا

رسانه تخصصی منابع انسانی ایران
بررسی کمپین Backtowork
در گفت‌وگو با «سید ستار میراحمدی» مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن

افزایش نگران کننده بیکاری طی ماه‌های اخیر و افزایش تعداد افراد جویای کار در لینکدین، بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از کسب‌وکارها ناچار به تعطیلی شدند و افراد بسیاری شغل خود را از دست دادند.

در این میان پلتفرم جاب‌ویژن با راه‌اندازی کمپینی با نام «#Backtowork» تلاش کرده تا به کارجویان کمک کند تا شغل جدیدی برای خود بیابند. کمپینی که این روزها تلاش می‌کند تا حلقه اتصال کارجویان و کارفرمایان در نمایشگاه کار ایران باشد.

«Backtowork» از کجا آمد؟

سید ستار میراحمدی، مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن درباره نحوه شروع این کمپین می‌گوید: «با شروع و گسترش تعدیل‌ها، شاهد بودیم که بسیاری از متخصصین منابع انسانی به صورت خودجوش فعالیت‌هایی را در لینکدین برای ارتباط میان کارجویان و کارفرمایان انجام می‌دادند. این تلاش‌ها به صورت انفرادی و محدود صورت می‌گرفت و در این میان انتظاراتی از جاب‌ویژن به عنوان یک پلتفرم کاریابی شکل گرفت که فعالیت جدی‌تر و پربازده‌تری را اجرا کند. پیشنهادات زیادی مطرح شد اما دغدغه اصلی ما این بود که این اقدامات، توازن و عدالت را در بازار کار زیر سوال نبرد.»

میراحمدی افزود: «کاری که در مرحله اول انجام دادیم، انجام یک نظرسنجی از افرادی بود که در این مدت شغلشان را از دست داده بودند تا نیازمندی‌های اساسی این افراد را شناسایی کنیم. به جز متغیرهای سیستماتیک که نمی‌توانستیم تاثیری بر آن‌ها بگذاریم، با پارامترهایی روبرو شدیم که احساس کردیم می‌توانیم آن‌ها را بهبود بدهیم. یکی از این متغیرها مشکل کارجویان در نگارش رزومه و ارائه درست توانمندی‌ها بود. بخش دیگری از کارجویان مسائل مربوط به توسعه فردی را مطرح کردند. عده دیگری امکان ارتباط مستقیم با مدیران منابع انسانی را مطالبه می‌کردند و گروهی نیز از پراکنده بودن فرصت‌های شغلی ناراضی بودند.

با شناسایی این 4 نیازمندی اساسی، 4 اقدام عملی نیز توسط جاب‌ویژن طراحی شد تا بتوانیم این مشکلات را کاهش و بهبود بدهیم. به منظور بالاتر بردن بازدهی این اقدامات، همه این گام‌های عملیاتی را در قالب کمپین Backtowork ‌یا «برگردیم سر کار» در مقابل Opentowork ارائه دادیم.»

گام‌های عملیاتی کمپین

کمپین Backtowork در یکی از گام‌های خود، با مشارکت داوطلبانه جمع کثیری از متخصصان منابع انسانی ایران، به کارجویان کمک می‌کند تا رزومه فعالیت‌های خود را به‌روز کنند و بهبود دهند. این متخصصان رزومه کارجویانی را که نیاز به مشاوره دارند، رایگان بررسی می‌کنند و به آن‌ها بازخورد می‌دهند. جاب‌ویژن می‌گوید هدف از این کار این است که هیچ کارجویی صرفا به خاطر داشتن رزومه غیرحرفه‌ای از رسیدن به شغل دلخواهش محروم نشود. در این کمپین، ده‌ها متخصص و کارشناس منابع انسانی در همراهی با جاب‌ویژن، رزومه‌های دریافتی را بررسی و به کارجویان بازخورد می‌دهند.

مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن می‌گوید: «در مرحله اول، ظرفیت بررسی 3 هزار رزومه را با همراهی متخصصین و مدیران منابع انسانی ایجاد کردیم که تا کنونی نیمی از این ظرفیت انجام شده است. البته بعد از شروع کمپین، تعداد بیشتری از متخصصین، مدیران و مشاوران منابع انسانی برای همکاری داوطلبانه با این کمپین اعلام آمادگی کردند و خوشبختانه می‌توانیم ظرفیت بررسی رزومه‌ها را بالاتر هم ببریم.»

در گام دیگری از این کمپین، «مکتب‌خونه» که یک رسانه دیجیتال آموزش آنلاین در ایران است، دوره‌های پرکاربرد خود را به منظور بهبود توسعه فردی کارجویان با تخفیف عرضه کرد. تخفیف این دوره‌ها 20 روز ادامه داشت و در آن دوره‌های آموزشی پرکاربرد برای مهارت‌های موردنیاز بازار کار با تخفیف‌های ویژه در اختیار کارجویان قرار گرفت.

در اقدامی دیگر، جاب‌ویژن نیز تخفیف 40 درصدی را به کسب‌وکارهایی که مایل بودند فرصت‌های شغلی خود را روی این پلتفرم منتشر کنند، عرضه کرد تا فرصت‌های شغلی موجود در بازار کار تا حد امکان در یک جا در دسترس کارجویان قرار بگیرد و کارجو امکان بررسی و جستجوی بیشتری بین فرصتهای شغلی داشته باشد..

اقداماتی که به گفته مدیر روابط‌‌‌عمومی جاب‌ویژن پس از پایان کمپین، نتایج آن در اختیار تمامی مخاطبان این پلتفرم قرار خواهد گرفت.

سید ستار میراحمدی، مدیر روابط عمومی جاب‌ویژن

انتقادها از #Backtowork

اما انتقادهایی هم نسبت به این کمپین وارد شده اند. برخی از کارشناسان منابع انسانی معتقدند فرصت‌های شغلی در فضای کار ایران، تابعی از عرضه و تقاضا هستند و در روزهایی که کسب‌وکارها در پی فیلترینگ و محدودسازی اینترنت یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند، تقاضا برای نیروی کار حوزه‌های مرتبط نیز کاهش پیدا می‌کند.

پیمایش جاب‌ویژن در خصوص تاثیر اختلال اینترنت و فیلترینگ روی مشاغل حوزه فناوری اطلاعات که به سفارش رسانه پیوست انجام شده است، نشان می‌دهد که ۳۳ درصد بیکارشدگان پاییز ۱۴۰۱ در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کردند. نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش نشان می‌دهد ۳۳ درصد از افرادی که به علت محدودیت‌های اینترنتی اخیر تعدیل شده‌‌اند در این حوزه مشغول به کار بوده‌اند. یعنی از هر سه نفر تعدیل‌شده در سه ماه گذشته یک نفر در مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات فعالیت داشته است. از این میان گروه شغلی طراحان گرافیک، طراحی انیمیشن و موشن گرافیک با سهم ۴۰ درصدی از این آمار بیشترین سهم تعدیل را به خود اختصاص داده‌اند.

پیش از این نیز نظرسنجی جاب‌ویژن از ۸ هزار نفر از کارکنان یقه‌سفید بازار کار نیز نشان داد که گروه شغلی دیجیتال مارکتینگ و سئو، بیشترین آسیب را از فیلترینگ و محدودیت‌های اخیر اینترنت دیده است و در رتبه بعدی نیز ترجمه، تولید محتوا، نویسندگی و ویراستاری قرار دارد.

منتقدان کمپین «Backtowork» می‌گویند در شرایطی که به دلیل این محدودیت‌ها، ذات وجودی چنین عناوین شغلی هدف قرار گرفته است، با بهبود رزومه و مشاوره نمی‌توان فرصت شغلی ایجاد کرد. در واقع افرادی که به دلیل این محدودیت‌ها شغل خود را از دست داده‌اند در شرکت‌های دیگر نیز فرصتی برای کار ندارند و دیگر کسب‌وکارها هم به جای جذب چنین افرادی، تلاش می‌کنند تا نیروهای فعلی خود را تا حد ممکن حفظ کنند.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ که در ماه‌های اخیر شغل خود را از دست داده، در گفت‌وگو با اچ‌آر مدیا می‌گوید:

«ماهیت کار ما وابسته به رسانه‌های اجتماعی است و این روزها شبکه اجتماعی باقی نمانده که فیلتر نشده باشد. بیشترین آسیب را مشاغل حوزه ارتباطات داشته‌اند و در چنین وضعیتی، راه انداختن چنین کمپین‌هایی از سوی استارتاپ‌های کار، فقط یک نمایش تبلیغاتی است که به عادی نشان دادن وضعیت کمک می‌کند. در حالیکه هیچ چیز عادی نیست.»

تیتر یک روزنامه هم‌میهن 20 دی 1401 / گزارش الناز محمدی از نتایج نظرسنجی جاب‌ویژن درباره اثرات فیلترینگ در فضای کار ایران

اما مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن در پاسخ به این انتقادها می‌گوید: «اگر میخواستیم شرایط را عادی جلوه بدهیم، سه مرحله گزارش آماری را برای هشدار درباره غیرعادی بودن شرایط منتشر نمی‌کردیم. جاب‌ویژن در تمام گزارش‌های تحقیقی و آماری که بعد از بحران تعدیل‌ها با همراهی رسانه‌های مطرح کشور در مقاطع زمانی مختلف و به طور پیوسته منتشر کرده، درباره غیرعادی بودن وضعیت و به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار کار ایران هشدار جدی داده است. آن هم در شرایطی که بسیاری از کسب‌وکارها در شوک و سکوت به سر می‌برند. اما ما در عین حال معتقدیم که نباید دست روی دست گذاشت و هر شخص و هر کسب‌و‌کاری باید با همه آنچه در توان دارد به کمک بازار کار و نیروهای تعدیل‌شده بیاید تا افراد و شاغلان در چنین شرایط سختی دوام بیاورند. بنابراین ما نمی‌خواهیم صرفا در مرحله هشدار و ارائه آمار باقی بمانیم، بلکه به دنبال برداشتن گام‌های عملی هستیم. بنابراین از یک سو با ارائه گزارش‌های آماری، آگاهی‌بخشی می‌کنیم و از سوی دیگر هم اقدام عملی انجام می‌دهیم. اما معتقدیم باید از اقدامات شتاب‌زده که در دراز مدت به ضرر کارجویان و بازار کار است به شدت پرهیز کرد.»

آیا Backtowork اثربخش خواهد بود؟

میراحمدی درباره پیش‌بینی جاب‌ویژن از میزان اثربخشی این اقدامات گفت: «اگرچه این کمپین همچنان پایان نیافته و زمان مناسب در خصوص سنجش کارایی آن، پایان این اقدامات است، اما بر اساس مشاهدات فعلی و استقبال کارجویان و حتی کارفرمایان، پیش بینی بنده آن است که در نهایت رضایت دو سوی کارفرمایی و کارجویی بازار کار را به همراه خواهد داشت. البته پس از پایان کمپین آمارهایی در خصوص میزان افرادی که از خدمات این کمپین استفاده کرده اند را منتشر خواهیم کرد. فراموش نکنیم که تا پیش از وقوع بحران تعدیل‌های گسترده، ارتباط میان کارجویان و کارفرمایان با یک کیفیت نسبی برقرار بود و اکوسیستم در یک تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا به فعالیت خود ادامه می‌داد. اما با وقوع این بحران این نظم به هم خورده است. ما خوب می‌دانیم که به عنوان یک پلتفرم کاریابی، امکان و حتی وظیفه افزایش فرصت‌های شغلی را نداریم اما می‌خواهیم با بهبود کیفیت ارتباط میان کارجویان و کارفرمایان، تلاش کنیم تا نظام عرضه و تقاضا در بازار کار ایران تا حد ممکن به تعادل برسد. برگزاری کمپین Backtowork هم تلاشی برای بهبود کیفیت این ارتباط و رسیدن به همین تعادل است.»

گام دیگر کمپین در نمایشگاه کار

کمپین «برگردیم سر کار» در آخرین اقدام عملی خود تلاش می‌کند تا با حضور در «پنجمین نمایشگاه کار ایران» که از 5 تا 7 بهمن در برج میلاد برگزار می‌شود، استخدام کارجویان را تسهیل کند. در این نمایشگاه کارجویان می‌توانند علاوه بر آشنایی دقیق‌تر با معتبرترین سازمان‌ها، رزومه‌ی خود را برای سازمان مورد علاقه‌‌شان در غرفه همان سازمان ارسال کنند.

هادی محمدآبادی، هم‌بنیان‌گذار جاب‌ویژن، در یک پست لینکدین نوشته است:

«ویژگی تکرار نشدنی نمایشگاه کار اینه که شما میتونید بدون وقت قبلی و بدون واسطه و از نزدیک با مدیران و کارشناسان منابع انسانی سازمانها گپ بزنید و فرصتی دارید تا توانمندی‌ها و مهارتهای خودتون رو به کارفرما عرضه کنید.»

ستار میراحمدی درباره فعالیت‌های این کمپین در نمایشگاه کار امسال گفت: «جاب‌ویژن به عنوان برگزار کننده نمایشگاه کار ایران، تلاش کرده تا امسال این رویداد را هم‌راستا با دغدغه‌های کارجویان اجرا کند تا به عنوان بخشی از کمپین Backtowork بتواند به بازگشت راحت‌تر نیروهای تعدیل شده به شغل‌های مورد علاقه‌شان کمک کند. گفتگوی مستقیم میان کارجویان و مدیران منابع انسانی و استخدام‌کنندگان باعث می‌شود تا کارجویان بتوانند فرصت بهتری برای ارائه توانمندی‌های خود به شرکت‌های موردعلاقه‌شان داشته و استخدام راحت‌تری داشته باشند.»

یک پاسخ

  1. جدا از تبلیغاتی بودن یا نبودن این کمپین، به نظرم لازمه جمعیت هدفش تغییر کنه. من مدتیه که تعدیل شده‌م و دنبال کار می‌گردم، ولی حس می‌کنم یه کمپین Backtowork هم باید برای کارشناسان و مسئولان منابع انسانی شرکت‌ها برگزار بشه!! فرایند بررسی رزومه‌ها و تعیین وضعیت‌شون در بعضی شرکت‌ها اونقدر طولانی و فرساینده است که انتشار آگهی استخدام توسط اونها عملا بی‌معنیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی کمپین Backtowork
در گفت‌وگو با «سید ستار میراحمدی» مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن
مبارزۀ همه‌جانبه با شبیخونی به نام تعدیل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
بررسی کمپین Backtowork
در گفت‌وگو با «سید ستار میراحمدی» مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن
مبارزۀ همه‌جانبه با شبیخونی به نام تعدیل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
بررسی کمپین Backtowork
در گفت‌وگو با «سید ستار میراحمدی» مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن
مبارزۀ همه‌جانبه با شبیخونی به نام تعدیل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
بررسی کمپین Backtowork
در گفت‌وگو با «سید ستار میراحمدی» مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن
مبارزۀ همه‌جانبه با شبیخونی به نام تعدیل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
بررسی کمپین Backtowork
در گفت‌وگو با «سید ستار میراحمدی» مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن
مبارزۀ همه‌جانبه با شبیخونی به نام تعدیل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
بررسی کمپین Backtowork
در گفت‌وگو با «سید ستار میراحمدی» مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن
مبارزۀ همه‌جانبه با شبیخونی به نام تعدیل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
بررسی کمپین Backtowork
در گفت‌وگو با «سید ستار میراحمدی» مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن
مبارزۀ همه‌جانبه با شبیخونی به نام تعدیل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
بررسی کمپین Backtowork
در گفت‌وگو با «سید ستار میراحمدی» مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن
مبارزۀ همه‌جانبه با شبیخونی به نام تعدیل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
بررسی کمپین Backtowork
در گفت‌وگو با «سید ستار میراحمدی» مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن
مبارزۀ همه‌جانبه با شبیخونی به نام تعدیل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
بررسی کمپین Backtowork
در گفت‌وگو با «سید ستار میراحمدی» مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن
مبارزۀ همه‌جانبه با شبیخونی به نام تعدیل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید

یادداشت

بررسی کمپین Backtowork
در گفت‌وگو با «سید ستار میراحمدی» مدیر روابط‌عمومی جاب‌ویژن
مبارزۀ همه‌جانبه با شبیخونی به نام تعدیل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
www.iranhrmedia.com