رسانۀ تخصصی منابع انسانی ایران

همسویی ناگزیر با نسل جدید/راهکار ناگریز مشکلات قدیم

قبلی
بعدی
اچ‌آر مدیا

اچ‌آر مدیا

رسانه تخصصی منابع انسانی ایران

با افزایش تقاضا برای بهره‌وری نیروی کار، “فرسودگی شغلی” به یک مسئله جدی برای متخصصان تبدیل شده است. کارمندان برای مدیریت استرس و رفاه خود به متولیان منابع انسانی چشم دوخته‌اند، اما فرسودگی شغلی می‌تواند به همان اندازه بر کارکنان واحد منابع انسانی نیز تأثیر بگذارد. درواقع به نظر می‌رسد که رهبران منابع انسانی در بین سایر متخصصان، بالاترین رتبه را در مورد معیارهای کلیدی فرسودگی شغلی دارند. ترس از رکود اقتصادی و استرس‌های روزانه باعث شده‌ است که بیش از دو سومِ کارمندان (۶۹ درصد) دچار “فرسودگیِ شغلی” شوند. به همان اندازه درک این موضوع مهم است که مدیران منابع انسانی نیز از خستگی، غرق شدن در کار و فرسودگی رنج می‌برند. مدیر منابع انسانی و تیمش مانند سایرین سختی‌ها و استرس‌ها را احساس می‌کنند، اما باید بر اوضاع تسلط داشته و آرامش خود را حفظ کنند تا بتوانند سازمان را رو به جلو نگه دارند. این یک چالش مهم است زیرا در سه سال گذشته (پس از همه‌گیری کووید-۱۹)، مدیران منابع انسانی در مرکز تلاش برای کمک به همه بوده و اغلب از سلامت و رفاه خود غافل شده‌اند.

واحد منابع انسانی شما مسئول مدیریت سبک زندگی کارکنان و مدیریت حقوق و مزایا است. ایجاد و ارتقای برنامه‌های سلامت برای حمایت از رفاه کارکنان، اغلب بر دوش واحد منابع انسانی می‌افتد. با این حال آنها جمعیتی هستند که احتمال ترک کارشان در اثر فشار کاری زیاد بسیار بالاست. ممکن است نتوانید اضطراب ناشی از ترس از رکود اقتصادی را کاهش دهید، اما ممکن است بتوانید با تمرکز بر برنامه‌های ریکاوری و تاب‌آوری، به کاهش استرس‌های روزانه‌ای که کارکنان تجربه می‌کنند کمک کنید.

برنامه ریکاوری، بازگشت به وضعیت طبیعی سلامتِ ذهن یا قدرت جسمانی است. اگر فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنید یا قبلا شکستی را پشت سرگذاشته‌اید، سعی کنید از احساس خستگی ایجاد شدۀ آن عبور کنید و برای پیشگیری از ایجاد آسیب‌های روحی و جسمی بیشتر، همانطور که قبلاً کارهایتان را انجام می‌دادید، فقط مصرانه و عامدانه ادامه دهید. اکنون زمان تامل و تغییر جهت برای یادگیریِ نحوه کمک به خود جهت غلبه بر فرسودگی شغلی و ایجاد احساس مثبتِ سلامتی، فرا رسیده است. اگر هنوز از چرخه فرسودگی شغلی بهبود نیافته‌اید، حرکت به سمت بازسازی و تاب‌آوریِ را شروع کنید.

 

در اینجا چند راه برای رفع استرس‌های روزانه و بهبود آنها پیشنهاد شده است:

  • روزانه ۵ دقیقه یادداشت کنید – هر روز زمانی را به یادداشت افکاری که در ذهن شما می‌چرخد اختصاص دهید، در مورد همه چیزهای مثبتی که در روز اتفاق افتاده است فکر کنید، در مورد کشمکش‌ها صحبت کنید، در مورد یک دوست یا خویشاوند نزدیک که دوستش دارید فکر کنید و یادداشت کنید. یا حتی بنویسید که چه فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای را می‌خواهید در این هفته انجام دهید.
  • اولویت‌های خود را مجدداً تنظیم کنید – سلامتی خود را در اولویت قرار دهید و پس از خروج از دفتر/دفتر کار خانگی، برای ورزش، روابط سالم و کار نکردن وقت بگذارید. برای شکستن عادات سمی که منجر به فرسودگی شغلی شده است، باید اقداماتی برای تغییر انجام دهید. اگر اولویت‌بندی مجدد در مورد روتین سلامت اتفاق نیفتد، به احتمال زیاد در چرخه فرسودگی شغلی گیر می‌کنید.
  • به ۳ زمان سخت در زندگی خود و اینکه چگونه از آن چالش‌ها عبور کردید، فکر کنید – آیا دیدگاه خود را دوباره ارزیابی کردید؟ آیا برای دریافت کمک شخصی یا حرفه‌ای اقدام کردید؟ آیا شروع به تمرکز روی مثبت بودن کردید؟ این کار را به تنهایی انجام ندهید، انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و در خیلی موارد به کمک دیگران نیاز دارند. 
  • ریکاوری جهت رفع آسیب‌های ناشی از استرس، اضطراب، خستگی است. در ابتدا باید شروع به شناخت آسیب‌هایی کنیم که فرسودگی شغلی به بدن ما وارد می‌آورد تا بتوانیم آگاهی خود را افزایش دهیم و شروع به حل به مسائل کنیم.
  • اقداماتی همچون استراحت، ورزش کافی، خواب و تغذیه می‌تواند از بدن شما حمایت کند در حالی که اقداماتی همچون روابط حرفه‌ای حمایتی، تمرینات ذهن آگاهی و مثبت اندیشی می‌تواند به بازیابی ذهنی و عاطفی شما کمک کند.
  • شرکت در انجمن‌ها؛ یک فرهنگ حمایتی جمعی در محل کار ایجاد کنید تا از تعادل کار-زندگی حمایت کند.
  • طبیعت؛ رابطۀ خود را با طبیعت عمیق‌تر کنید. می‌تواند به سادگی خوردن میوه‌های تازه، داشتن یک برنامه منظم، یا دریافت مقداری نور خورشید و گرما در پاسیو باشد.

 

تاب‌آوری در واقع پاسخ دادن به تغییراتِ مخرب است. تاب‌آوری توانایی کنار آمدن با شکست‌ها و بازیابی خود پس از شکست است. تاب‌آوری استرس را از بین نمی‌برد یا مشکلات زندگی را کم نمی‌کند، بلکه به افراد قدرت می‌دهد تا با مشکلات مقابله کنند، بر ناملایمات غلبه کنند و به راه خود ادامه دهند. اگر از چالش‌های روزمره استرس دارید، این می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد، اما تاب‌آوری مهارتی است که می‌تواند با نگاه کردن به موقعیت‌ها به روش‌های مثبت‌تر، دریافت حمایت از دیگران و تمرکز بر آنچه می‌توانید کنترل کنید، تقویت شود. تاب‌آوری چیزی است که به افراد قدرت روانی می‌دهد تا با استرس و سختی‌ها کنار بیایند. این گنجینۀ ذهنی قدرتی دارد که افراد می‌توانند در مواقع ضروری از آن استفاده کنند تا بدون از هم گسیختگی، سختی‌ها را تحمل کنند. زمانی که فرد در چرخه‌های استرس دائمی و به ظاهر بی‌پایان گرفتار می‌شود مهارت تاب‌آوری، کاهش می‌یابد. فردی که در فرسودگی شغلی است به دلیل اختلال در سیستم عصبی و به احتمال زیاد گرفتاری در واکنش جنگ یا گریز، انعطاف پذیری ندارد. این یک حالت استرس شدید است که منجر به خستگی می‌شود. خبر خوب این است که انواع و روش‌های مختلفی برای کمک به بهبود تاب‌آوری وجود دارد.

تاب‌آوری از طریق سختی‌ها تقویت می‌شود. تاب‌آوری به فرد این ظرفیت را می‌دهد که با مسائل کنار بیاید و به شیوه‌ای مثبت سازگار شود. افراد تاب‌آور بیشتر عمر می‌کنند زیرا اغلب حس هدفمندی دارند.

انواع مختلفی از تاب‌آوری وجود دارد:

  • تاب‌آوری فیزیکی-ذهنی، توانایی فرد برای سازگاری با تغییر و ابهام است. توانایی انعطاف‌پذیری و آرامش در زمان بحران. از قدرت ذهنی برای حل مشکلات استفاده کنید، به جلو حرکت کنید و حتی در هنگام مواجهه با مشکلات امیدوار بمانید.
  • تاب‌آوری عاطفی، توانایی تنظیم احساسات در زمان استرس، آگاهی از واکنش‌های عاطفی و تمایل به در تماس بودن با زندگی درونی است. افرادی که تاب‌آوری عاطفی بالایی دارند می‌توانند در هنگام مواجهه با تجربیات منفی، ذهن خود را آرام کرده و احساسات خود را مدیریت کنند.
  • تاب‌آوری اجتماعی، شامل ارتباط افراد با دیگران و همکاری برای حل مشکلاتی است که افراد را به صورت فردی و جمعی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

استراتژی مهم دیگر برای رهبری، این است که حجم کاری سنگین منابع انسانی را بپذیرد. نیروی انسانی مورد نیاز HR را به طور مناسب استخدام کند و اطمینان حاصل کند که کارمندان واحد منابع انسانی می‌توانند به اندازه کافی استراحت کنند. انتظار داشتن از یک بخش خسته و فرسوده برای تحقیق، ایجاد و اجرای یک برنامه رفاهی، ممکن است در واقع آن بخش را بیشتر از بین ببرد. استخدام یک متخصص در این زمینه برای کمک به بخش منابع انسانی، ممکن است بهترین برنامه جهت پشتیبانی از واحد HR باشد. برای شکستن چرخه فرسودگی شغلی برای کارکنان، لازم است مواردی تغییر کنند. ایجاد برنامۀ بهبود، ریکاوری و تاب‌آوری، اولین گام‌ها در حمایت از افراد است، اما ایجاد فرهنگی که در وهله اول منجر به فرسودگی شغلی نشود، بسیار کلیدی است. 

با کمک گرفتن از متخصصین سلامت نیروی کار که می‌توانند به ایجاد تغییرات پایدار در حوزه سلامت در سازمان شما بپردازند و آن را فراگیر نمایند؛ از واحد منابع انسانی خود مراقبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه کسی از متولیان منابع انسانی شما مراقبت می‌کند؟
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
چه کسی از متولیان منابع انسانی شما مراقبت می‌کند؟
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
چه کسی از متولیان منابع انسانی شما مراقبت می‌کند؟
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
چه کسی از متولیان منابع انسانی شما مراقبت می‌کند؟
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
چه کسی از متولیان منابع انسانی شما مراقبت می‌کند؟
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
چه کسی از متولیان منابع انسانی شما مراقبت می‌کند؟
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
چه کسی از متولیان منابع انسانی شما مراقبت می‌کند؟
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
چه کسی از متولیان منابع انسانی شما مراقبت می‌کند؟
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
چه کسی از متولیان منابع انسانی شما مراقبت می‌کند؟
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
چه کسی از متولیان منابع انسانی شما مراقبت می‌کند؟
در «اچ.آر مدیا» بخوانید

یادداشت

چه کسی از متولیان منابع انسانی شما مراقبت می‌کند؟
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
www.iranhrmedia.com