رسانۀ تخصصی منابع انسانی ایران

همسویی ناگزیر با نسل جدید/راهکار ناگریز مشکلات قدیم

قبلی
بعدی
اچ‌آر مدیا

اچ‌آر مدیا

رسانه تخصصی منابع انسانی ایران

به عنوان یک صاحب کسب‌و‌کار جدید، ایجاد یک تیم HR موثر برای مدیریت نیروی ­کار شما و اطمینان از رعایت مقررات استخدامی بسیار حیاتی و مهم است. با این ­حال، بودجه­‌های محدود می‌­تواند چالشی را در ­­مورد جذب و حفظ متخصصان منابع انسانی ایجاد کند. خوشبختانه، استراتژی‌های هوشمندانه‌­ای وجود دارد که می‌تواند به شما در غلبه بر محدودیت‌های مالی کمک کند و در عین حال شما می‌توانید یک تیم منابع انسانی توانمند بسازید.

 

در ادامه، مطابق نظر اعضای شورای منابع انسانی رسانۀ تخصصی فوربس، رویکردهای مقرون به صرفه‌­ای را برای گردآوری یک تیم کارآمد منابع انسانی، از جمله استفاده از فناوری، برون‌سپاری برخی عملکردهای خاص، پرورش استعدادهای داخلی و بهره­‌برداری از منابع موجود ارائه می‌­گردد.

 

۱. کارکنان منابع انسانی دارای ذهنیت‌­ رشد را استخدام کنید

به طور گسترده در مورد عملکرد منابع انسانی فکر کنید و یک شریک تجاری منابع انسانی را استخدام کنید که ذهنیت رشد دارد. فردی را بیابید که بتواند تمام جنبه­‌های کسب‌و‌کار را بیاموزد و مایل است در صورت نیاز کارهای عملیاتی مقطعی مبتنی بر وظیفه را (که در دراز مدت ارزشمند خواهد بود) با اشتیاق انجام دهد. این شخص باید بتواند در چارچوب محدودیت­‌های بودجه یک استارتاپ کار کند و در عین حال از بخش‌­های مختلف پشتیبانی کند.

 

۲. ساخت سیستم­‌های مقیاس پذیر

فناوری و عملکرد آن را درک کنید تا بتوانید سیستم­‌هایی بسازید که مقیاس پذیر (Scale) باشند. تعداد بیشماری از گزینه‌های فناوری خودکار وجود دارد که به تیم‌های کوچک‌تر اجازه می‌دهد تا زمانی ­که کسب‌وکار جدید و در حال رشد است، با موفقیت از آن پشتیبانی کند. روی حوزه‌های اصلی کسب‌وکار که در مرحله فعلی مهم هستند تمرکز کنید و اطمینان حاصل کنید که مجموعه مهارت‌های تیم با اهداف اصلی کسب‌و‌کار همسو هستند.

 

۳. اطمینان از انطباق قانونی

قبل از هر چیز باید بدانید که منابع انسانی زیر بنای یک سازمان است. با یک شرکت تخصصی ارائه‌دهنده خدمات کارفرمایی هماهنگ شوید تا با یک کارشناس عمومی منابع انسانی شما را پشتیبانی کند و از انطباق خط‌مشی‌ها با قوانین اطمینان حاصل کنید. ممکن است بودجه شما محدود باشد، اما در هر حال اشتباهات از هر نوع، چه قانونی و چه برند سازمانی بسیار پرهزینه هستند و بایستی قبل از اتفاق افتادن از آنها جلوگیری نمود. با رشد فرهنگ و شرکت خود، تیم مناسب منابع انسانی را مستقر کنید و روی کارکردهای کلیدی سرمایه‌گذاری کنید.

 

۴. یک مشاور منابع انسانی استخدام کنید

در یک کسب‌و‌کار کوچک­تر، منابع انسانی مهم است اما احتمالاً شغل تمام وقت نیست. افرادی که علاقه‌­مند هستند مانند یک کارشناس جذب و استخدام، مدیر دفتر یا حسابدار ممکن است از داشتن وظایف مربوط به منابع انسانی لذت ببرند. اگر آنها مهارت ندارند، یک مشاور منابع انسانی می‌­تواند به انجام کار کمک کند و همزمان تیم شما را راهنمایی کند. این یک فرصت یادگیری است که آنها از آن قدردانی خواهند کرد و در دراز­مدت برای شما مفید خواهد بود.

 

۵. فقط استعدادهای برتر را استخدام کنید

وقت یا پول را برای چیزی کمتر از استعدادهای برتر تلف نکنید. بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کار جدید این اشتباه رایج را مرتکب می‌­شوند که برای کمک به راه‌اندازی شرکت خود، همکارانی با تجربه کمتر و متناسب بودجه را استخدام می‌­کنند. برای دستیابی سریع به عملکرد برتر، باید افراد برتر را استخدام کرد. یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می‌­گوید: «هر چقدر پول بدی آش میخوری».

 

۶. روی روسای بخش‌های آموزشی سرمایه‌گذاری کنید

یک دستیار مجازی برای مدیریت بیشتر پروژه‌های وظیفه‌محور که منابع انسانی را درگیر نگه می‌دارند، استخدام کنید و در آموزش منابع انسانی برای مدیران بخش فعلی‌تان سرمایه‌گذاری کنید. این می‌­تواند به آنها دانش و اعتماد به نفس بیشتری برای رسیدگی به مسئولیت­‌های منابع انسانی بدهد.

 

۷. از کارکنان فعلی کسانی را که می­‌توانند منابع انسانی را مدیریت کنند، بیابید.

به کارمندان فعلی خود و نحوه مشارکت آنها در عملکرد منابع انسانی نگاه کنید. آیا کسی وجود دارد که یک مشوق بالقوه بوده و برای جذب و مشارکت کارکنان عالی باشد؟ آیا شخصی وجود دارد که در مواقعی که کارمندان با مشکل مواجه می‌شوند، یک فرد توانمند در همدلی و بهبود شرایط باشد؟ همچنین حوزه­‌هایی را در نظر بگیرید که می­‌توان در ابتدا برون‌سپاری کرد و پس از رشد سازمان آنها را وارد سازمان نمود، مانند حقوق و مزایا، جذب و استخدام و … .

 

۸. مقایسه برون‌سپاری در مقابل استخدام در سازمان

به تیم فعلی خود نگاه کنید تا ببینید آیا کسی تجربه یا علاقه‌­ای در زمینه منابع انسانی دارد و می‌­تواند بخشی از وقت خود را برای منابع انسانی اختصاص دهد، یا فردی را استخدام کنید که بتواند نقش‌­های زیادی را ایفا کند. از آنها بخواهید با یک مشاور منابع انسانی یا شخص ثالث همکاری کنند تا در ایجاد منابع انسانی به آنها کمک و راهنمایی کنند. به دنبال این باشید که کدام بخش کار را می‌توانید برون‌سپاری کنید و کدام را نیاز دارید در داخل سازمان انجام شود. این به شما یک نقطه شروع عالی برای پیشبرد منابع انسانی می‌­دهد.

 

۹. کارکردهای منابع انسانی را خودکار کنید

برای سرمایه‌گذاری‌های جدید، بهترین راه برای ایجاد یک تیم مؤثر، خودکارسازی کارکردهای منابع انسانی (مانند روابط کارکنان، مدیریت حقوق و دستمزد و موارد دیگر) با نرم‌افزارهای HRMS و قرار دادن یک متخصص عمومی منابع انسانی با کمک یک مدیر منابع انسانی برای انجام بقیه وظایف مانند مدیریت عملکرد، استخدام، یادگیری و توسعه، سیاست‌ها، نظم و انضباط، شکایات و موارد دیگر است. همانطور که تجارت رشد می‌­کند، می‌­توانید به تدریج مراکز متعالی و تخصصی ایجاد کنید و تیم منابع انسانی را توسعه دهید.

 

۱۰. یک کارمند چند منظوره پیدا کنید

یک متخصص عمومی را استخدام کنید که می‌تواند تخصص‌های متقابل عملکردی مانند جبران خدمت، حقوق و دستمزد، مزایا، روابط کارکنان، استخدام و استفاده از نفرات پیمانکاری را انجام دهد. یک رهبر مرکزی با منابعی که می‌تواند در صورت نیاز منعطف ­شود.

 

۱۱. با تیم‌ها ارتباط برقرار کنید

کسب‌و‌کارهای جدید اغلب روی منابع انسانی یا کمتر از لزوم یا بیش از آن سرمایه­‌گذاری می‌کنند که به ضرر رشد بلندمدت کسب‌و‌کار است. برای اینکه مجبور نباشید به عقب برگردید:

 ۱. ابتدا یک متخصص منابع انسانی قوی استخدام کنید،

 ۲. برای کار افراد نتایج قابل اندازه‌­گیری مرتبط با کسب‌­وکار تعیین کنید و در مورد آن گزارش دهید،

 ۳. مسئولیت منابع انسانی را با مدیر هر بخش تقسیم کنید و آنها را به یک ذینفع تجاری تبدیل کنید،

 ۴. کمک کنید تا ارتباط بین تیم‌­های سالم و موفق شرکت برقرار شود.

 

۱۲. با یک همکار مورد اعتماد شریک شوید

به نظر می‌­رسد که سخت‌کوش‌ترین استخدام‌کنندگان، استخدام‌کنندگان آژانس‌های کاریابی هستند، بنابراین یافتن یک شریک قابل اعتماد که در بلندمدت تامین کنندۀ تقاضای نیروی کار کمیاب است؛ با یک نرخ معقول، انتخابی عالی و بدون ریسک است. شما کاندیداهای بهتری برای مقایسه با کاندیداهای خود خواهید داشت و هیچ هزینه اضافه‌­ای وجود ندارد.

 

۱۳. خود را در مورد عملکرد منابع انسانی آموزش دهید

بدانید که منابع انسانی فراتر از سیاست‌ها و حقوق و دستمزد چه چیزی را به سازمان ارائه می‌­دهد و بررسی کنید که چگونه این نقش می‌­تواند یک محرک تجاری باشد. اولویت­‌ها و اهداف خود و همچنین اینکه چگونه یک رهبر منابع انسانی مناسب می‌­تواند به شما در رسیدن به نتایج کمک کند را در نظر بگیرید .

 

۱۴. در نرم افزار منابع انسانی سرمایه­‌گذاری کنید

از فناوری استفاده کنید و برخی از وظایف منابع انسانی کمتر حساس را برون‌سپاری کنید تا به حداقل رساندن هزینه‌های پرسنل کمک کنید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که عملکردهای اساسی منابع انسانی به طور موثر پوشش داده می‌­شوند. روی نرم‌افزار منابع انسانی سرمایه‌گذاری کنید که می‌تواند کسب‌وکار شما را مقیاس‌پذیر کند، تخصص کلیدی منابع انسانی را از طریق مشاوران یا فریلنسرها برون‌سپاری کنید. با این کار می‌توانید بیشتر تلاش‌های خود را بر ایجاد فرهنگ سازمانی غنی به‌عنوان پایه‌ استراتژی‌تان متمرکز کنید.

 

۱۵.  در استارتاپ‌ها آموزش متقابل با کارکنان فعلی انجام دهید

در هنگام مدیریت منابع انسانی استارت­آپ وظایف ضروری منابع انسانی را اولویت بندی کنید، روی نرم افزار منابع انسانی مقرون به صرفه سرمایه­‌گذاری کنید و برخی از عملکردها مانند استخدام را به ارائه دهندگان خدمات حرفه‌ای برون‌سپاری کنید. همچنین یک متخصص منابع انسانی پاره وقت استخدام کنید و برای اطمینان از کارایی و انطباق با بهترین شیوه‌­های صنعت، آموزش‌های متقابل را در بین کارکنان انجام دهید.

 

۱۶. کار با یک سازمان کارفرمای حرفه‌ای

کسب‌و‌کارهای درحال­ رشد نباید این اشتباه را مرتکب شوند که تیم‌­های منابع انسانی را برای کاهش هزینه‌­ها کم کنند. اگر کسب‌و‌کار نتواند در جبهه جبران خدمات رقابت کند، می‌­تواند بر سایر عوامل مطلوب مانند فرهنگ قوی، تعادل خوب کار و زندگی یا مزایای جامع تمرکز کند. در برخی موارد، کار با یک سازمان کارفرمای حرفه‌­ای ممکن است در نهایت یک اقدام صرفه جویانه باشد.

 

۱۷. ساخت فناوری با مقیاس

منابع انسانی در خلاء عمل نمی­‌کند. کسب‌وکارهای جدید می‌توانند با استفاده از فناوری عملیات تجاری در کارکردهای منابع انسانی، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. این به معنای استفاده از فناوری‌هایی است که از قبل برای حمایت از پروژه‌ها و ابتکارات منابع انسانی در اختیار دارید. هنگامی که آماده سرمایه‌­گذاری در سیستم اطلاعات منابع انسانی یا سیستم ردیابی متقاضی هستید، مطمئن شوید که سیستم را با در نظر گرفتن رشد خود می‌­سازید.

 

۱۸. تمام فرآیندهای منابع انسانی را مستند کنید

وظایف منابع انسانی را به اعضای تیم موجود که در ظرفیت‌های مختلف در شرکت کار کرده‌اند، بسپارید. در کسب‌و‌کارهای کوچکتر، به خصوص در ابتدای کار، شما از این مزیت برخوردارید که افراد زیادی کارهای زیادی را انجام می‌دهند. داشتن اعضای فعلی تیم که برخی از مسئولیت‌های منابع انسانی را انجام می‌دهند و فرآیندهایشان را مستند می‌کنند، کار را برای یک کارمند اختصاصی منابع انسانی که در آینده استخدام می شود، آسان‌تر می‌کند.

 

۱۹. برون‌سپاری عملیات غیر بحرانی

برون‌سپاری کلیدی است. وقتی شرکت را راه‌اندازی کردید، اطلاعات منابع ­انسانی را ساختاربندی کنید، عملکردهای حیاتی (یعنی ایجاد دانش) و غیر حیاتی (یعنی عملکردهای اداری مانند حقوق و دستمزد، لوجستیک و …) و هر آنچه را که می‌­توانید، برون‌سپاری کنید. به این شکل هزینه‌­ها متناسب با افزایش قابل پیش‌بینی جریان نقدینگی شرکت در مراحل اولیه خواهد بود.

 

۲۰. کارکنان فعلی را آموزش دهید

کارکردهای کلیدی منابع انسانی مرتبط با کسب‌و‌کارتان را شناسایی کنید و در آموزش کارکنان فعلی خود سرمایه‌گذاری کنید تا در آن زمینه‌ها به خوبی آگاه و مستقل باشند. این نه تنها امور را ساده و آسان برای مدیریت نگه می‌دارد، بلکه تحرک و چندکاره بودن را در تیم شما ارتقا می‌دهد. توانمندسازی کارکنان برای بر عهده گرفتن مسئولیت­‌های منابع انسانی، همچنین منجر به تشکیل تیم کارآمدتر و موثرتر در کل سازمان می‌­شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۰ راه برای ایجاد یک تیم کارآمد منابع انسانی با بودجه محدود
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
۲۰ راه برای ایجاد یک تیم کارآمد منابع انسانی با بودجه محدود
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
۲۰ راه برای ایجاد یک تیم کارآمد منابع انسانی با بودجه محدود
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
۲۰ راه برای ایجاد یک تیم کارآمد منابع انسانی با بودجه محدود
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
۲۰ راه برای ایجاد یک تیم کارآمد منابع انسانی با بودجه محدود
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
۲۰ راه برای ایجاد یک تیم کارآمد منابع انسانی با بودجه محدود
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
۲۰ راه برای ایجاد یک تیم کارآمد منابع انسانی با بودجه محدود
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
۲۰ راه برای ایجاد یک تیم کارآمد منابع انسانی با بودجه محدود
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
۲۰ راه برای ایجاد یک تیم کارآمد منابع انسانی با بودجه محدود
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
۲۰ راه برای ایجاد یک تیم کارآمد منابع انسانی با بودجه محدود
در «اچ.آر مدیا» بخوانید

یادداشت

۲۰ راه برای ایجاد یک تیم کارآمد منابع انسانی با بودجه محدود
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
www.iranhrmedia.com