رسانۀ تخصصی منابع انسانی ایران

همسویی ناگزیر با نسل جدید/راهکار ناگریز مشکلات قدیم

قبلی
بعدی
اچ‌آر مدیا

اچ‌آر مدیا

رسانه تخصصی منابع انسانی ایران
بر اساس بررسی­‌های انجام شده در طول زمان حجم تحقیقات در حوزه سازمان و مدیریت و بویژه رهبری به تدریج رو به افزایش بوده و با انباشت تحقیقات مواجه شده­‌ایم. یافته‌­های به دست آمده حاکی از آن است که این تلاش­‌ها در خصوص گسترش و شناخت مفاهیم جدید و یا آشکارسازی ارتباطات میان مفاهیم گسترده درون سازمان بوده است. با این وجود نیاز به فهم بیشتر و درک و دریافت نسبت به پدیده­‌های پیچیده همواره احساس می‌­شود. رهبری یکی از مهم­ترین موضوعات در حوزه علوم انسانی است که از نظر تاریخی به طور کامل درک نشده است .(Hogan and kaiser, 2005) نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از این است که رهبری با تاثیر مثبت یا منفی بالقوه قابل توجه خود بر نتایج، موضوع پایدار تحقیقات دانشگاهی است. رهبری همواره به عنوان یک پدیده کاملاً پیچیده برای قرن­‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است، اما با این وجود، هنوز فقدان یک اجماع و یا توافق نظر در ارتباط با ماهیت آن وجود دارد .(Northhouse, 2010)
سبک‌های رهبری: از انسان بزرگ تا رهبری مبتذل

مقدمه

بر اساس بررسی­‌های انجام شده در طول زمان حجم تحقیقات در حوزه سازمان و مدیریت و بویژه رهبری به تدریج رو به افزایش بوده و با انباشت تحقیقات مواجه شده­‌ایم. یافته‌­های به دست آمده حاکی از آن است که این تلاش­‌ها در خصوص گسترش و شناخت مفاهیم جدید و یا آشکارسازی ارتباطات میان مفاهیم گسترده درون سازمان بوده است. با این وجود نیاز به فهم بیشتر و درک و دریافت نسبت به پدیده­‌های پیچیده همواره احساس می‌­شود. رهبری یکی از مهم­ترین موضوعات در حوزه علوم انسانی است که از نظر تاریخی به طور کامل درک نشده است .(Hogan and kaiser, 2005) نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از این است که رهبری با تاثیر مثبت یا منفی بالقوه قابل توجه خود بر نتایج، موضوع پایدار تحقیقات دانشگاهی است. رهبری همواره به عنوان یک پدیده کاملاً پیچیده برای قرن­‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است، اما با این وجود، هنوز فقدان یک اجماع و یا توافق نظر در ارتباط با ماهیت آن وجود دارد .(Northhouse, 2010)

در دهه‌­های اخیر تحقیقات در خصوص مدل­های رهبری علاقه­مندان بسیاری را به همراه داشته است، اما دلیل شهرت مدل­های خاصی از رهبری در طول زمان و روندها واضح تبیین نشده است.(Sedat Gumus, 2016) در این خصوص رویکردهای متنوعی نیز در تحقیقات همواره روندساز تحقیقات پیش رو بوده است. این رویکردها با توجه به تئوری­‌های کلان مدیریت و سازمان، ساخته و پرداخته و شکل گرفته است. در واقع هر کدام از این رویکردها سعی بر آن داشته که تعریف دقیق و جامعی را ارائه دهند و راهکارهایی را برای مساله اثربخشی رهبر تبیین کنند .(Diana Tal, 2015)

بیشتر این تحقیقات براساس نظرسنجی­‌ها و آزمایش‌­ها، یا مصاحبه­‌های رهبران و پیروان بوده است؛ در بیشتر موارد، تلاش شده است تا ویژگی­‌های شخصیتی رهبران یا سبک­‌های رهبری و سوابق و پیامدهای آن­ها شناسایی شود .(Bischak & Woiceshyn,2016) در واقع به واسطه پویایی جوامع هدف، نتایج و یافته‌­های گسترده در خصوص مدل­ها و سبک­های رهبری تبیین می‌­شوند.

مفهوم رهبری به دلیل تغییرات متعدد سازمانی و محیطی، تکامل­‌ یافته و توسعه­ یافته است. و به دنبال آن پژوهش­‌های زیادی در زمینه رهبری انجام شده است. از طرفی، ادبیات رهبری بسیار گسترده است و بعضاً همین گستردگی باعث سردرگمی خواننده می‌­شود. رهبری یک حوزه وسیع و گسترده است که هیچ خط و مرز مشخصی ندارد و با توجه به سنت­های فکری و نگاه­‌های مختلف دنبال می‌شود .(Nohria, & Khurana, 2010)

رهبری

شاید سازمان یک سیستم یکپارچه و منسجم باشد ولی دانش سازمانی اینطور نیست، با این حال نشانه هایی وجود دارد که دانش سازمانی در حال حرکت به سمت یکپارچه شدن و به لحاظ مفهومی و شناختی است .(Rezaeian& Ganjali, 2009) پژوهش‌های سازمانی زیادی در زمینه‌های مختلف در طول زمان انجام شده است و انواع پدیده‌های سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه پدیده‌های درون سازمانی در کانون توجه تعدادی از مطالعات موردی کلاسیک بوده است، ساختار قدرت، فرهنگ سازمانی، رهبری یا حتی در سطح خردتر(تناسب بین فرد و سازمان، پیکره بندی‌های گروه و تیم) و… از جمله این پدیده­‌ها هستند (firres, 2009).  سازمان­‌ها مدت­هاست که بر اهمیت رهبری تاکید کرده­اند، همانطور که هر ساله میلیاردها دلار صرف سرمایه­‌گذاری در کارویژه­‌های مرتبط با رهبری می شود(Badura et al, 2022). در واقع عامل کلیدی در سازمان­دهی مدیریت و ارتقای سازمان، رهبری است(Shahbal et al, 2022). رهبری یک پدیده پیچیده و چند بعدی است و به این صورت تعریف شده است:

“یک رفتار؛ یک سبک؛ یک مهارت؛ یک فرآیند؛ یک مسئولیت؛ یک تجربه؛ یک تابع مدیریتی؛ یک موضع قدرت؛ یک رابطه تاثیرگذار؛ یک ویژگی؛ و یک توانایی.”

برخی دیگر از نظریه پردازان بر این باورند که رهبری شکلی از فرایندهای تاثیر اجتماعی است. اگرچه تعاریف مختلفی از رهبری وجود دارد، اما اکثر تعاریف بر دو مؤلفه متمرکز هستند که عبارتند از:

  • فرآیند تاثیرگذاری بر گروهی از افراد برای دستیابی به یک هدف مشترک؛
  • توسعه یک چشم انداز .(Algahtani, 2014)

چند روند اصلی را می توان در توسعه مطالعه رهبری تشخیص داد. در حالی که نظریه‌های اولیه تمایل به تمرکز بر ویژگی‌ها و رفتارهای رهبران موفق دارند، نظریه‌های بعدی شروع به بررسی نقش پیروان و ماهیت زمینه ای رهبری می‌­کنند. در طول سال‌ها نظریه‌های متعددی در مورد درک رهبری وجود داشته است، از جمله نظریه انسان بزرگ (به دنبال ویژگیهای موروثی رهبران است که آنها را از غیر رهبر متمایز می‌کند)، نظریه صفات رهبری، نظریه‌های رفتاری، نظریه‌های اقتضایی، و نظریه‌های رهبری نوین مانند رهبری کاریزماتیک، رهبری تحول‌آفرین، رهبری تعاملی، و نظریه رهبری خدمتگذار .(Dinibutun, 2020)

نظریه های رهبری

انواع نظریه­‌های رهبری

1 عنوان نظریه نظریه
2 انسان بزرگ رویکرد انسان بزرگ یک دیدگاه رهبری است که به دنبال شناسایی ویژگی‌های موروثی رهبران است که آنها را از افرادی که رهبر نیستند متمایز می‌کند. فرض بر این است که ظرفیت رهبری ذاتی است – اینکه رهبران بزرگ متولد می‌شوند، ساخته نمی‌شوند (Dinibutun,2020 ؛ Benmira & Agboola,2021).
3 صفات رهبری این نظریه از نظریه انسان بزرگ که توسط توماس کارلایل توسعه یافته بود، الهام گرفته است. در اوایل سال 1900 تمرکز رهبری فقط بر روی صفات بود و از جمله صفاتی که معتقد بودند یک فرد را تبدیل به یک رهبر موفق می­‌کند عبارت­اند از: جسمی، توانایی تصمیم‌گیری، سازگاری، آگاهی از نیاز کارکنان و ایجاد انگیزه در او، امانت داری و… (Deshwal & Ali, 2020).
4 نظریه رفتاری موضوع اصلی تئوری‌های رفتاری این است که رهبران زمانی که با زیردستان سروکار دارند با توجه به آنچه که عملا انجام می‌دهند (رفتارها) موفق و موثر می‌شوند. مطالعاتی که در رویکرد رفتاری نقش دارند عبارتند از: مطالعات دانشگاه آیووا، مطالعات دانشگاه ایالتی اوهایو، مطالعات دانشگاه میشیگان و مطالعات دانشگاه تگزاس – شبکه رهبری (Dinibutun, 2020)
5 نظریه‌­های اقتضایی عصر اقتضایی به جای تمرکز بر ویژگی‌ها و رفتارهای رهبران، بر رهبری در موقعیت های خاص متمرکز است. این نشان می‌دهد که رهبران باید بتوانند زمینه‌ای را که در آن فعالیت می‌کنند ارزیابی کنند و سپس تصمیم بگیرند که چه سبکی با موقعیت مناسب‌تر است. از آنجا که بهترین سبک به موقعیت بستگی دارد، این رویکرد به عنوان نظریه اقتضایی رهبری شناخته می‌شود(Benmira & Agboola,2021).
6 نظریه های­رهبری نوین کاریزماتیک رهبری کاریزماتیک به رهبرانی گفته می‌شود که چشم‌اندازی الهام‌بخش از آینده‌ای مطلوب را بیان می‌کنند که پیروان را تشویق می‌کند تا منافع شخصی خود را قربانی کنند و تلاش استثنایی را برای اهداف مورد حمایت رهبر انجام دهند(Anderson et al, 2017).
تحول آفرین چشم­انداز مدل تحول آفرین رهبری همانند چشم­انداز مدل رهبری کاریزماتیک است، به طوری که نظر هردوی آن­ها مبتنی بر این است که “یک رهبر مؤثر یک چشم­انداز قانع­کننده از آینده را بیان می­کند” (Pinnington, 2011). رهبران تحول آفرین افرادی هستند که به پیروان خود توجه نشان می‌دهند و به آن ها انگیزه می‌دهند تا در بهترین حالت خود باشند و مهارت‌های رهبری خود را توسعه دهند(Bakker et al, 2022).
تعاملی سبک رهبری تعاملی می‌تواند شامل ارزش‌ها باشد، اما این ارزش ها مربوط به فرایندهای مبادله مانند صداقت، مسئولیت پذیری و عمل متقابل هستند. رابطه رهبران معامله گر با زیردستانشان در سه چیز منعکس می‌شود: رهبر می داند زیردستان چه می‌خواهند و توضیح می‌دهد که اگر کار مطابق با انتظارات باشد، زیردستان چه چیزی به دست خواهند آورد. در واقع تلاش زیردستان را با پاداش آن مبادله می­‌کنند. رهبران تا زمانی که منافع متناسب با ارزش کار انجام شده توسط زیردستان باشد، نسبت به منافع شخصی زیردستان پاسخگو هستند(Purwanto et al, 2022).
خدمتگزار رهبری خدمتگزار به عنوان یک فلسفه رهبری که به دغدغه­‌های اخلاقی می­‌پردازد، شناخته شده است و رهبری را با اخلاق و فضایل مرتبط می­‌کند. در این سبک رهبری، رهبر در خدمت دیگران است و در عین حال گوش دادن را تمرین می‌کند، اجماع ایجاد و آینده‌نگری را فراهم می­کند(Saleem et al, 2020). یک رهبر خدمتگزار اساساً بر تأمین نیازهای پیروان و سازمان­ها یا جوامع خود متمرکز است(Gui et al, 2021).

 

طبرسا و همکاران در سال۱۴۰۲ در مقاله ای به بررسی ۲۱۷۸ مقاله منتشر شده در پایگاه WoS در گستره زمانی ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۲ پرداختند. نرخ رشد سالانه انتشار این مقالات ۶۷/۱۸ درصد بود که از ۹۸ ژورنال مختلف و توسط ۴۵۵۵ نویسنده و با ۴۱۶۱ کلید‌واژه، چاپ شده بودند. متوسط سن مقالات نیز ۴۳/۷ سال بود.

این مقاله به دنبال تأثیرگذارترین پژوهشگران ، آثار، نشریات و همچنین ساختارهای فکری، مفهومی و اجتماعی در حوزه رهبری بود. آنها پژوهش‌­های سبک­‌های رهبری را در شش خوشه و به تفکیک متوسط سن مقالات هر خوشه دسته‌بندی نمودند که عبارتند از:

  • خوشه۱: سبک‌های رهبری مبتنی بر رشد و یادگیری
  • خوشه۲: سبک‌های رهبری مبتنی بر نقش های عمومی رهبر
  • خوشه۳: سبک‌های رهبری مبتنی بر توزیع قدرت
  • خوشه۴: سبک‌های رهبری مبتنی بر رفاه پیروان
  • خوش۵: سبک‌های رهبری مبتنی بر اخلاق
  • خوشه۶: سبک‌های رهبری مبتنی بر رفتارهای غیراخلاقی حامی سازمان

 

نتیجه‌گیری:

با توجه به سن پایین مقالات در خوشه ششم، پژوهش­‌های این خوشه را به عنوان خط فکری نوظهور حوزه رهبری می­توان مد نظر داشت. موضوع رفتارهای غیر اخلاقی در رهبری که با توجه به معنای ابتذال (فرهنگ دهخدا) می توان آن را رهبری مبتذل نامید دریچه جدیدی پیش روی سازمان­‌ها باز نموده است.

در شماره های آتی موضوع رفتار غیراخلاقی حامی سازمان و رهبری مبتذل را معرفی خواهیم نمود.

 

 

  • فهرست منابع
  1. H. & Glavas, A. (2012). “What we know and don’t know about corporate social responsibility: A review and research agenda”. Journal of management, 38(4), 932-968.
  2. Ahmadi, M. M., Tavallaei, R., Mohtadi, M. M., & Taheri, A. (2021). Investigating the trend of “Knowledge Acquisition” developments: A Scientometric analysis of Iranian and global research. Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge4(1), 1-49. (in Persian)
  3. Algahtani, A. (2014). Are leadership and management different? A review. Journal of management policies and practices, 2(3), 71-82.
  4. Anderson, M. H., & Sun, P. Y. (2017). Reviewing leadership styles: Overlaps and the need for a new ‘full‐range’theory. International Journal of Management Reviews, 19(1), 76-96.
  5. Argoubi, M., Ammari, E., & Masri, H. (2021). A scientometric analysis of Operations Research and Management Science research in Africa. Operational Research, 21(3), 1827-1843.
  6. Badura, K. L., Galvin, B. M., & Lee, M. Y. (2022). Leadership emergence: An integrative review. Journal of Applied Psychology, 107(11), 2069.
  7. Bakker, A. B., Hetland, J., Olsen, O. K., & Espevik, R. (2022). Daily transformational leadership: A source of inspiration for follower performance?. European Management Journal.
  8. Benmira, S., & Agboola, M. (2021). Evolution of leadership theory. BMJ Leader, leader-2020.
  9. Bischak, D. P., & Woiceshyn, J. (2016). Leadership virtues exposed: Ethical leadership lessons from leading in rock climbing. Journal of Leadership & Organizational Studies, 23(3), 248-259.
  10. Callon, M., Courtial, J. P., Turner, W. A., & Bauin, S. (1983). From translations to problematic networks: An introduction to co-word analysis. Social science information22(2), 191-235.
  11. Darko, A., Chan, A. P., Adabre, M. A., Edwards, D. J., Hosseini, M. R., & Ameyaw, E. E. (2020). Artificial intelligence in the AEC industry: Scientometric analysis and visualization of research activities. Automation in Construction, 112, 103081.
  12. de Vasconcelos Gomes, L. A., Facin, A. L. F., Salerno, M. S., & Ikenami, R. K. (2018). Unpacking the innovation ecosystem construct: Evolution, gaps and trends. Technological forecasting and social change, 136, 30-48.
  13. Deshwal, V., & Ali, A. (2020). A systematic review of various leadership theories. Shanlax International Journal of Commerce8(1), 38-43.
  14. Dinibutun, S. R. (2020). Leadership: A comprehensive review of literature, research and theoretical framework. Research and Theoretical Framework (January 17, 2020).
  15. Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., & Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 133, 285-296.
  16. Ferris, G. R., Bowen, M. G., Treadway, D. C., Hochwarter, W. A., Hall, A. T., & Perrewé, P. L. (2006). The assumed linearity of organizational phenomena: Implications for occupational stress and well-being. In Employee health, coping and methodologies. Emerald Group Publishing Limited.
  17. Garfield, E. (2009). From the science of science to Scientometrics visualizing the history of science with HistCite software. Journal of Informetrics, 3(3), 173-179.
  18. Gumus, S., Bellibas, M. S., Esen, M., & Gumus, E. (2018). A systematic review of studies on leadership models in educational research from 1980 to 2014. Educational Management Administration & Leadership, 46(1), 25-48.
  19. Gui, C., Zhang, P., Zou, R., & Ouyang, X. (2021). Servant leadership in hospitality: A meta-analytic review. Journal of Hospitality Marketing & Management30(4), 438-458.
  20. Guo, Y. M., Huang, Z. L., Guo, J., Li, H., Guo, X. R., & Nkeli, M. J. (2019). Bibliometric analysis on smart cities research. Sustainability, 11(13), 3606.
  21. Hogan, R., & Kaiser, R. B. (2005). What we know about leadership. Review of general psychology, 9(2), 169-180.
  22. Hood, W., & Wilson, C. (2001). The literature of bibliometrics, scientometrics, and informetrics. Scientometrics52(2), 291-314.
  23. Hozhbar kiani, K., & Moradi, A. (2009). R Software: Programing Environment For Econometrics And Time Series Analysis. Economic Modelling, 2(5), 163-186. (in Persian)
  24. Karimi, R., & Khademi, R. (2021). Scientometrics study of Sciences and Techniques of Information Management Journal during 2015 to 2020. Sciences and Techniques of Information Management7(1), 225-242. (in Persian)
  25. Khan, A., Goodell, J. W., Hassan, M. K., & Paltrinieri, A. (2022). A bibliometric review of finance bibliometric papers. Finance Research Letters, 47, 102520.
  26. Khasse, A., Mokhtari, H., & Aghaei, N. (2021). A Scientometric Analysis and Visualization of the Scientific Output of the Library and Information Science Quarterly during 2009-2018. Library and Information Sciences24(1), 78-110. (in Persian)
  27. Li, J., Goerlandt, F., & Reniers, G. (2021). An overview of scientometric mapping for the safety science community: Methods, tools, and framework. Safety Science, 134, 105093.
  28. Liu, Z., Yin, Y., Liu, W., & Dunford, M. (2015). Visualizing the intellectual structure and evolution of innovation systems research: a bibliometric analysis. Scientometrics103(1), 135-158.
  29. J. Coboa, B. Jurgensb, V. Herrero-Solanac, M.A. Martınezd, E. Herrera-Viedmae  (2018). Industry 4.0: a perspective based on bibliometric analysis.
  30. Marshakova, I. V. (1973). System of document connections based on references. Nauchno-Tekhnicheskaya Informatsiya Seriya 2-Informatsionnye Protsessy I Sistemy, (6), 3-8.
  31. Moral-Muñoz, J. A., Herrera-Viedma, E., Santisteban-Espejo, A., & Cobo, M. J. (2020). Software tools for conducting bibliometric analysis in science: An up-to-date review. Profesional de la Información, 29(1).
  32. Nohria, N., & Khurana, R. (Eds.). (2010). Handbook of leadership theory and practice. Harvard Business Press.
  33. Perron, B. E., Victor, B. G., Hodge, D. R., Salas-Wright, C. P., Vaughn, M. G., & Taylor, R. J. (2017). Laying the foundations for scientometric research: A data science approach. Research on Social Work Practice, 27(7), 802-812.
  34. Pinnington, A. H. (2011). Leadership development: Applying the same leadership theories and development practices to different contexts? .Leadership7(3), 335-365.
  35. Purwanto, A., Bernarto, I., Asbari, M., Wijayanti, L. M., & Hyun, C. C. (2020). Effect of transformational and transactional leadership style on public health centre performance. Journal of Research in Business, Economics, and Education2(1).
  36. Rezaeian, A., Ganjali, A. (2009). Multilevel approach and ITS application to organizational theorizing. Strategic management thought (management thought). 3(2), 5-40. (in Persian)
  37. Saleem, F., Zhang, Y. Z., Gopinath, C., & Adeel, A. (2020). Impact of servant leadership on performance: The mediating role of affective and cognitive trust. Sage Open10(1), 2158244019900562.
  38. Shahbal, S., Al-Kubaisi, H., Khan, A., Ahmad, Z., & Usman, M. (2022). Leadership Styles, Role, And Opportunities; Reflection in Educational Management System. Journal of Pharmaceutical Negative Results, 1452-1460.
  39. Sun, Y., Li, C., Zhao, Y., & Sun, J. (2021). Trends and developments in oral health literacy: A scientometric research study (1991–2020). BDJ open, 7(1), 1-10.
  40. Tal, D., & Gordon, A. (2016). Leadership of the present, current theories of multiple involvements: a bibliometric analysis. Scientometrics107(1), 259-269.
  41. Tandon, A., Kaur, P., Mäntymäki, M., & Dhir, A. (2021). Blockchain applications in management: A bibliometric analysis and literature review. Technological Forecasting and Social Change, 166, 120649.
  42. Tigre, F. B., Curado, C., & Henriques, P. L. (2022). Digital leadership: A bibliometric analysis. Journal of Leadership & Organizational Studies, 30(1), 40-70.
  43. Youtie, J., Kay, L., & Melkers, J. (2013). Bibliographic coupling and network analysis to assess knowledge coalescence in a research center environment. Research Evaluation22(3), 145-156.
  44. Żbikowska-Migoń, A. (2001). Karl Heinrich Frömmichen (1736–1783) and Adrian Balbi (1782–1848)—The Pioneers of Biblio-and Scientometrics. Scientometrics, 52(2), 225-233.
  45. Zupic, I., & Čater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational research methods18(3), 1-44.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبک­‌های رهبری: از انسان بزرگ تا رهبری مبتذل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
سبک­‌های رهبری: از انسان بزرگ تا رهبری مبتذل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
سبک­‌های رهبری: از انسان بزرگ تا رهبری مبتذل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
سبک­‌های رهبری: از انسان بزرگ تا رهبری مبتذل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
سبک­‌های رهبری: از انسان بزرگ تا رهبری مبتذل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
سبک­‌های رهبری: از انسان بزرگ تا رهبری مبتذل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
سبک­‌های رهبری: از انسان بزرگ تا رهبری مبتذل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
سبک­‌های رهبری: از انسان بزرگ تا رهبری مبتذل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
سبک­‌های رهبری: از انسان بزرگ تا رهبری مبتذل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
سبک­‌های رهبری: از انسان بزرگ تا رهبری مبتذل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید

یادداشت

سبک­‌های رهبری: از انسان بزرگ تا رهبری مبتذل
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
www.iranhrmedia.com