رسانۀ تخصصی منابع انسانی ایران

به بهانه روز جهانی دورکاری/ دورکاری؛ روند کاری آینده

قبلی
بعدی
اچ‌آر مدیا

اچ‌آر مدیا

رسانه تخصصی منابع انسانی ایران

امروزه هر شخصی که در حوزهٔ مدیریت کسب‌وکار فعالیت می‌کند با نشریه هاروارد بیزینس ریویو (Harward Business Review) به عنوان منبعی معتبر آشناست. کتابی که این بار می‌خواهیم به شما معرفی کنیم از سری کتاب‌های گزیدهٔ مقالات برتر نشریهٔ هاروارد (HBR) است. در این کتاب ۱۰ مقالهٔ مهم دربارهٔ مدیریت تیم جمع‌آوری شده است. تمامی مطالب حاصل پژوهش‌های علمی است که بر روی تیم‌های خبره در کسب‌وکارهای متنوع کوچک یا بزرگ صورت گرفته، رویکرد علمی داشته و راهکارهایی ارائه می‌دهد که کاملا عمل‌گرایانه و واقع‌بینانه است.

در دنیای کسب‌وکار امروز، یکی از پرتکرارترین کلید واژه‌ها، «تیم» است و کار تیمی یک مهارت مهم در میان مهارت‌های نرم منابع انسانی شمرده می‌شود. زیرا همانطور که موفقیت پروژه‌ها و دستیابی به اهداف سازمان‌ها در گرو انجام کار تیمی و مدیریت تیم است؛ به همان اندازه در صورتی که تیم موفق عمل نکند، عملکرد کلی سازمان مختل شده و به طور کامل تحت تأثیر قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تمامی متولیان کسب‌وکار و نیز شرکای تجاری منابع انسانی این است که، چگونه می‌توانند تیمی داشته باشند که بالاترین عملکرد ممکن را دارا باشد؛ تا بتوانند در محیط کسب‌وکار رقابتی امروز، از رقبای خود پیشی بگیرند.

هنگامی که به مفهوم تیم فکر می‌کنید، می‌بایست همراه با آن به مفاهیمی دیگر همچون ارتباط اثربخش میان افراد، مدیریت تعارض، انگیزهٔ افراد، مسئولیت‌پذیری، هوش اجتماعی و … نیز بیاندیشید. اندیشیدن به هر کدام از مفاهیم بالا، جزئیات پیچیده و سوالات متعدد زیادی را در ذهن شما ایجاد خواهد کرد. سوالاتی همانند اینکه چرا برخی تیم‌ها شکست می‌خورند و برخی به بهترین شکل در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند؟ حال آنکه در ظاهر بسیار شبیه هم هستند و ساختار یکسانی دارند و اهداف مشابهی را دنبال می‌کنند. چگونه می‌توانیم انگیزهٔ افراد تیم را بالا ببریم؟ چگونه می‌توانیم تیمی داشته باشیم که قادر باشد تعارضات به وجود آمده را درون خود مدیریت کند؟ چگونه می‌توانیم افراد مختلفی را با انواع خصوصیات شخصی و فرهنگی متفاوت، کنار یکدیگر نگه داریم و رهبری کنیم؟

کتاب تیم هاروارد بیزنس، برخی از دغدغه‌های شما را درخصوص سوالات بالا برطرف خواهد کرد و راهکارهایی جهت مقابله با چالش‌های مدیریت تیم به شما معرفی می‌کند. این کتاب که حاوی مقالات دستچین‌شده از میان صدها مقاله هاروارد بیزنس بوده و نتیجهٔ پژوهش خبرگان برجسته‌ای همچون  جان کاتزنباخ، ترسا آمابیل، تامارا اریکسون است؛ به شما می‌آموزد چگونه با افزودن مسئولیت‌پذیری افراد، عملکرد تیم را افزایش دهید. آگاهی و بینشی به شما می‌دهد تا به گروه.های متنوع برای به انجام رساندن پروژه و رسیدن به هدف انگیزه بدهید، شما را راهنمایی می‌کند چطور هوش هیجانی تیم‌تان را تقویت کنید و ارتباطات خود را با مدیران و همکاران خود در گروه بهبود ببخشید.

به عنوان مثال برای انجام پژوهش‌های این کتاب در آزمایشگاه تعاملات انسانی در دانشگاه ام‌‌آی‌‌تی، بسیاری از شاخص‌های عملکرد تیم‌ها نظیر هوش فردی، شخصیت، مهارت و محتوای مکالمات و… مورد آزمایش قرار گرفتند. تیم‌هایی که در این پژوهش حضور داشته‌اند، عبارتند از تیم‌‌های نوآوری، بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی، تیم‌‌های مذاکره کننده با مشتریان در بانک‌ها، تیم‌‌های عملیاتی در بخش اداری و تیم‌‌های مراکز تماس.

نتیجه مطالعات نشان داد که یکی از نشانه‌‌های تیم‌‌های با عملکرد بالا، میزان تعاملات و ارتباطات کارا و اثربخش

میان افراد بود. از آنجایی‌ که این شاخص قابل مشاهده، سنجش و اندازه‌گیری‌ است؛ همهٔ اعضای تیم‌‌های مورد بررسی به حس‌گر‌‌های الکترونیکی مجهز شدند تا داده‌‌های مربوط به رفتار‌ ارتباطاتی هر فرد (لحن صدا، زبان بدن، فردی که با او صحبت می‌کردند و مدت زمان آن و سایر موارد) جمع‌آوری گردد. این مطالعه نشان ‌داد که محتوای گفت‌وگو‌ی یک تیم، کلیدِ داشتن عملکرد بالا نیست. بلکه نحوهٔ برقراری ارتباط بین اعضای تیم، حائز اهمیت است. ارتباط منطقی بین داده‌ها بسیار قابل ‌توجه بود و مشخص شد که ارتباطات به‌راستی نقش مهمی در ایجاد تیم‌‌های موفق دارد. در حقیقت، الگو‌های ارتباطی مهم‌ترین عامل پیش‌بینی‌کننده‌ی موفقیت تیم‌‌ها هستند. مطالعه کتاب تیم هاروارد بیزنس را به همهٔ شما فعالان حوزهٔ کسب‌وکار، متخصصین منابع انسانی و علاقمندان به کار تیمی پیشنهاد می‌کنیم. زیرا این کتاب ارزشمند کمک می‌کند تا تیم مورد نظر خود را بسازید و تا حصول بهترین نتیجه و عملکرد، آن را هدایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

با ثبت‌نام در خبرنامه، آخرین مطالب سایت را در ایمیل خود دریافت کنید.
نگاهی به کتاب «تیم»
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
نگاهی به کتاب «تیم»
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
نگاهی به کتاب «تیم»
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
نگاهی به کتاب «تیم»
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
نگاهی به کتاب «تیم»
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
نگاهی به کتاب «تیم»
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
نگاهی به کتاب «تیم»
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
نگاهی به کتاب «تیم»
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
نگاهی به کتاب «تیم»
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
نگاهی به کتاب «تیم»
در «اچ.آر مدیا» بخوانید

یادداشت

نگاهی به کتاب «تیم»
در «اچ.آر مدیا» بخوانید
www.iranhrmedia.com